-Jaarproject "DIERENSTAD"-


"Dierenstad" vormt de rode draad door ons schooljaar. Elke klas werkt er maandelijks aan mee!

Klik hier om de foto's van ons instapmoment te bekijken!

 

Wat willen we bereiken met ons jaarproject?


Doelstellingen:

-beseffen dat iedereen anders is
-aanvaarden dat iedereen anders is => verdraagzaam zijn tegenover anderen
-het anders zijn van anderen herkennen
-zich kunnen verplaatsen in anderen

Subdoelstellingen:

-gehoorzamen, volgzaam kunnen zijn waar het hoort, beleefd zijn
-opkomen voor anderen; leiding (durven) geven
-genieten
-behulpzaam zijn, helpen, verzorgen, opruimen, orde hebben, trouw zijn
-waarderen, respecteren, openstaan voor anderen
-zich durven tonen, fier zijn, eigen kwaliteiten (en gebreken) herkennen en durven bespreken, zichzelf durven voorstellen
-trouw zijn, eerlijk zijn, iets geheim kunnen houden, genieten van de stilte
-opkomen tegen onrechtvaardigheid, kritisch kunnen zijn
-opkomen voor zichzelf, zichzelf kunnen/durven verdedigen
-gevoelens (bang, verdrietig, …) durven uiten


Waarom dieren?

Om zelfs met kinderen over de verschillende relatiewijzen te kunnen spreken, worden er diersymbolen gebruikt. Ze bieden het voordeel dat ze gemakkelijker te verstaan zijn door jonge kinderen en dat het gebruik ervan volwassenen en kinderen een woordenschat aanreikt om sociale relaties bespreekbaar te maken. De drempelvrees om over jezelf te praten is dan veel minder groot omdat de kinderen zo'n vergelijking niet aanvoelen als een rechtstreekse evaluatie van hun eigen functioneren. Bovendien stimuleert het thema "dieren" hen omdat het aansluit bij hun belevingswereld


Wat zijn sociale vaardigheden?

Opsomming van de basisvaardigheden:(tevens vakoverschrijdende eindtermen p. 129-132)
• De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen. (1.1)
• De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen. (1.2)
• De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. (1.3)
• De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. (1.4)
• De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder leiding meewerken. (1.5)
• De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren. (1.6)
• De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. (1.7)
• De leerlingen kunnen zich discreet opstellen. (1.8)
• De leerlingen kunnen ongelijk toegeven, kritiek beluisteren en eruit leren. (1.9)
• De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale en niet-verbale gespreksconventies naleven. (2.0)
• De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. (3.0)

 

 

De axenroos


De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk ( pauw, uil, ...) maar vooral ook de onderlinge relaties. ( wisselwerking pauw/ wasbeer - leeuw/kameel ...)
Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want mensen zijn pas sociaal-vaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan ‘de andere’.
Er kan slechts worden ‘gegeven’ als er iemand is die wil ‘krijgen’, bv. een baby lacht pas als er iemand is om naar te lachen.
We kunnen bij mensen ontelbare gedragswijzen zien, waarmee ze wel of niet in contact komen met een ander.
De bedoeling van de "axen" is al deze gedragswijzen in enkele grote categorieën onder te brengen.
Ax = relatiewijze in aanleg. ( = de mogelijkheid bij een mens om in relatie te treden)
Alle relatiewijzen worden samengevat in een 10-tal hoofdrelatiewijzen en dit wordt dan gesymboliseerd door 10 dieren, die we op een roos situeren. Dit noemen we dan de axenroos.

 

Sociale vaardigheden aanleren, doe je niet zomaar van vandaag op morgen. Het is een langzaam-aan-actie. Het is ook geen ‘vak’ op zich.
Met het voorbeeld van de totemdieren bij de axenroos, krijgen onze kinderen beelden en woorden om hun gedrag te benoemen. Ze leren zichzelf beter kennen. Leren conflicten helder bespreken. Ze leren dat al deze types van gedragingen goed zijn. Ze leren ook zien wanneer ze de relatiewijze gepast of ongepast gebruiken.

De tien axen:

De bever
• gezond gedrag: materiële dingen geven, iets schenken, iets ter beschikking stellen, iets uitlenen, zorgen voor, hulp bieden...
• overdreven gedrag: op een overdreven manier zorgen zodat de ander geen kans krijgt om zelf iets te doen, verwennen, betuttelen...
• ontbrekend gedrag: geen hulp willen bieden...


De havik
• gezond gedrag: een informatie kritisch benaderen, onjuistheden bewijzen, opdrachten aanvechten, zinloosheid van regels aantonen, iets kritisch uittesten, iemand terechtwijzen, kritisch beoordelen, confronteren, evalueren...
• overdreven gedrag: agressie, pijnigen, kwetsen, iets stuk maken, vernietigen, iemand vernederen, kleineren, provoceren, pesten, alle gezag ondermijnen, sarcastische opmerkingen maken...
• ontbrekend gedrag: geen kritische ingesteldheid hebben, alles slikken...


De kameel
• gezond gedrag: met een positieve ingesteldheid richtlijnen volgen, volgzaam zijn, gehoorzaam, bevelen uitvoeren, raad opvolgen, zich schikken naar, meegaand zijn, om uitleg vragen, belangstelling tonen, zich laten inlichten, informatie beluisteren...
• overdreven gedrag: op een overdreven manier en in alle situaties richtlijnen vragen, te braaf alle richtlijnen volgen zonder ook maar ooit weerstand te bieden of te protesteren, bang zijn om iets fout te doen om de genegenheid van iemand kwijt te raken, te gedwee meelopen, overdreven onderdanig zijn, voor alles toestemming vragen...
• ontbrekend gedrag: helemaal niet willen gehoorzamen, zich steeds verzetten wanneer er richtlijnen gegeven worden, opdrachten niet gehoord hebben, geen uitleg durven vragen, weinig interesse hebben...


De leeuw
• gezond gedrag: opdrachten, bevelen, adviezen geven, normen stellen, regels verkondigen, grenzen bepalen, raad geven, iets uitleggen, een verslag geven, vertellen, inlichtingen verstrekken, tips geven, nieuws brengen, babbeltje doen, een spreekbeurt geven...
• overdreven gedrag: bazig zijn, doordrammen, het altijd beter weten, niet kunnen verdragen dat anderen ook een inbreng hebben...
• ontbrekend gedrag: helemaal geen leiding kunnen of durven nemen in situaties waar dit wenselijk is, schuchterheid kan een hinderpaal zijn om bv. een spreekbeurt te geven, over weinig informatie beschikken...


De pauw
• gezond gedrag: zich laten zien, zich laten kennen, openheid, op het podium gaan staan, eigen ideeën en belevenissen kenbaar maken, durven uitkomen voor wat je kan en bent, aanwezig zijn bij iemand, nabijheid geven, iemand contacteren, bij iemand blijven, op bezoek gaan...
• overdreven gedrag: allerlei vormen van probleemgedrag vertonen met als doel de aandacht van iemand te bekomen, zich op een overdreven wijze op de voorgrond plaatsen, zich opdringen, willen opvallen, clowngedrag, opvallende kleding dragen, met opzet fouten maken, steeds in het brandpunt van de belangstelling willen staan...
• ontbrekend gedrag: verlegen zijn, het moeilijk hebben met een compliment, zichzelf niet durven laten zien...


De poes
• gezond gedrag: materiële dingen aannemen of vragen, iets in dank aannemen, een geschenk aannemen, om iets vragen, zich laten verzorgen, genieten van vertroeteld te worden, zich eens laten verwennen, hulp vragen, bedanken voor geboden hulp...
• overdreven gedrag: profiteren, zich als een klein kind laten verwennen, voor alles en nog wat hulp vragen, zelden bedanken, het vanzelfsprekend vinden dat anderen iets voor je doen, iemand uitbuiten, stelen...
• ontbrekend gedrag: je niet eens kunnen laten verwennen...


De schildpad
• gezond gedrag: twijfelen, onzekerheid uitdrukken, ondergaan, schuldgevoelens hebben, contact ontwijken, zich laten overspoelen, iets ambivalent aannemen, op het aanbod noch ja noch neen zeggen...
• overdreven gedrag: door onmacht overspoeld worden, zich minderwaardig voelen, ziekelijk schuldgevoel hebben, depressief neerslachtig zijn, zich overdreven onmachtig voelen, overdreven teruggetrokken zijn, niet durven weerstaan, weigeren, afwijzen...
• ontbrekend gedrag: jezelf geen verdriet, zwakheid, twijfel kunnen toestaan...

De steenbok
• gezond gedrag: zich verdedigen, eigen terrein afbakenen, afweren, negeren, geen aandacht geven, afwijzen, hulp weigeren, te kennen geven dat men het zelf wel aankan, iets niet aannemen, geen geschenk willen, niet willen ingaan op overdreven zorggedrag van anderen, geen uitleg behoeven, zich afsluiten voor bepaald nieuws, iemand doen zwijgen, protesteren, defensief zijn, zich verzetten tegen bepaalde regels en normen...
• overdreven gedrag: ziekelijk wantrouwen, opstandigheid, zich bijna tegen alles verzetten...
• ontbrekend gedrag: helemaal geen weerstand kunnen bieden, zich laten overrompelen, ondergaan...


De uil
• gezond gedrag: op sommige momenten iets voor zichzelf houden, 'niet' geven wat men kan of weet kan positief en zinvol zijn, een geheim kunnen bewaren, niets zeggen voor men het zelf heel duidelijk weet,de leiding niet nemen, niet directief zijn, hulp weigeren te geven, iets niet geven, iets verzamelen, zich niet laten kennen, gereserveerd zwijgen, zich afzijdig houden, zich terugtrekken, alleen willen blijven...
• overdreven gedrag: er ontstaat probleemgedrag wanneer 'houden' op een overdreven manier voorkomt of in situaties waar dit helemaal niet hoort, zich isoleren, zich angstig afsluiten, hautain zijn, verantwoordelijkheid ontwijken, te gesloten zijn, niet helpen in nood...
• ontbrekend gedrag: geen geheim kunnen bewaren...


De wasbeer
• gezond gedrag: waardering uiten en pluimpjes geven, bewonderen, appreciëren, feliciteren, appél doen op iemand, hierdoor laat je hem aanvoelen dat je in hem gelooft, dat hij belangrijk is, dat hij iets doet dat waardevol is, iemand groeten en verwelkomen, iemand uitnodigen...
• overdreven gedrag: dwepen met iemand, vleien, op een overdreven manier fan zijn van, het waardevolle niet willen of kunnen zien bij anderen...
• ontbrekend gedrag: niemand kunnen waarderen...